Gluten oznacza frakcję białka znajdującego się w pszenicy, życie, jęczmieniu, owsie, w ich odmianach krzyżowych oraz pochodnych.

 

Dieta bezglutenowa całkowicie wyklucza gluten ze spożywanych posiłków. Konieczność stosowanie diety bezglutenowej wynika z celiakii, czyli trwałej nietolerancji glutenu, oraz z alergii pokarmowych np. na pszenicę. Badania dowodzą, że w Polsce i na świecie wzrasta liczba osób ze zdiagnozowaną celiakią i alergiami pokarmowymi. 

Dieta bezglutenowa obecnie często zyskuje miano stylu życia i przechodzą na nią osoby, które dobrowolnie chcą zrezygnować z glutenu.

Produkty naturalnie bezglutenowe to:

kukurydza, ziemniaki, ryż, proso, soja, gryka, tapioka, maniok, soczewica, amarantus, fasola, sorgo, sago, orzechy oraz warzywa, owoce i mięso.

Za bezglutenowe uznaje się również:

produkty przetworzone, w których zawartość glutenu nie przekracza 20 ppm (20 mg na kg), są one oznaczone międzynarodowym znakiem Przekreślonego Kłosa.

Zabronione w diecie bezglutenowej są:

pszenica (również orkisz), żyto, jęczmień, zwykły owies i wszystkie produkty z ich dodatkiem.

Gotowanie bezglutenowe wymaga wiedzy, umiejętności i skupienia.
Zasady, którymi należy kierować się  podczas przygotowywania posiłków bezglutenowych:

  • Nawet niewielka ilość glutenu może zaszkodzić – uważnie czytaj etykiety
  • Używaj produktów naturalnych, najlepiej nieprzetworzonych
  • Nie należy smażyć bezglutenowych porcji dań w tym samym tłuszczu, co tradycyjne posiłki zawierające gluten
  • Używaj osobnych sztućców do posiłków bezglutenowych
  • Unikaj jakiegokolwiek kontaktu z glutenem, jeśli zależy Ci na przygotowaniu posiłku w 100 % bezglutenowego (częstym błędem jest krojenie pieczywa na tej samej desce).